Ensifiiliksiä sähköautoilijana - osa 2

Hybridi / Sähköautot
Ensifiiliksiä sähköautoilijana - osa 2

Sähkö-Volvolla sujuu mökkimatka Muonioon

Kun Ville Nordlund lähtee mökille, ajomatkaa kertyy noin 1000 kilometriä suuntaansa. Hän asuu Nurmijärvellä, käy töissä Helsingissä ja mökkeilee Muoniossa.

- Kilometrejä kertyi paljon ja polttoaine oli niin kallista, että vaihto sähköautoon alkoi houkutella. Se vähän mietitytti ennakkoon, miten pitkät mökkimatkat Lappiin sujuvat sähköllä.

Villen uudehko bensakäyttöinen Volvo XC40 vaihtui täyssähköiseen Volvo C40:een toukokuussa.

Kahden kuukauden ajojen ja yhden Lapin reissun kokemuksella Ville on tyytyväinen valintaansa.

-Ajan Nurmijärveltä Helsinkiin töihin, noin 80 kilometriä yhteensä. Ennen meni bensiiniin 13 euroa päivässä. Nyt sähköautolla pääsee alle kolmella eurolla sadalla kilometrillä. Se on iso säästö.

Ensimmäinen Lapin matka oli tutustumista sähköautoiluun ja uuden auton tavoille

-Oli vähän opettelua, koska ei ollut aiempaa kokemusta, kuinka paljon sähköauto kuluttaa matka-ajossa. Mutta hyvin se meni ja yllättävän hyvin oli latauspaikkoja Muonioon saakka. Pari pätkää piti vähän suunnitella, että missä lataa, mutta muuten ei ollut ongelmia.

Sähkö-Volvon WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella on 440 kilometriä.

Tien päällä valmistajan ilmoittamia ajolukemia ei yleensä saavuteta, sillä kilometrit kutistuvat olosuhteista ja ajotavasta riippuen.

Ville arvioi, että moottoritienopeuksilla ja ilmastointi päällä auton toimintamatka painuu alle 300 kilometriin.

-Sinänsä toimintasäde ei tunnu liian pieneltä, koska silloin tulee pidättyä taukoja ja se on mukavaa vaihtelua. Bensiini-Volvolla tuli ajettua Lappiin yhden pysähdyksen taktiikalla, mikä on turhan pitkä matka yksin ajaen.

Sähköautolla Lapin matkaan kului kolme tuntia totuttua kauemmin. Viisi pysähdystä latausasemilla veivät oman aikansa.

Lisäksi aloittelevalta sähköautoilijalta voi mennä jonkun verran ylimääräistä aikaa käytäntöjen omaksumiseen.

-Lataaminen oli aluksi viidakko, koska veloitus on kirjavaa eri paikoissa. Seurailin sovelluksista hintatasoa. Paluumatkalla olin jo harjaantuneempi lataaja. Laskin, että rahaa meni vajaa 90 euroa latauksiin. Polttiksella olisi mennyt 210 euroa, joten ero on aika iso.

Jatkossa Ville voi viettää entistä vähemmän aikaa julkisilla latausasemilla

Nurmijärveläisessä taloyhtiössä on hiljattain päätetty, että asukkaille tehdään mahdolliseksi sähköautojen lataus kotipihassa.

Onko seuraavakin autosi sähköauto?

-On ehdottomasti. Nyt kun huomasin, että Lapin matkakin sujui hyvin, ei ole järkeä siirtyä takaisin polttomoottorin. Sähköautoilu on toistaiseksi paljon halvempaa ja ympäristöpuolikin tuo hyvä mielen, vaikka ei se ollut vaakakupissa se ratkaiseva asia, vaan enemmänkin omien rahojen säästyminen.


Oletko myymässä autoasi?

Kilpailuta autoliikkeet