Auto Saksasta
Käytetyn auton tuonti Saksasta
Auton tuonti Saksasta on ollut suomalaisten keskuudessa suosittu tapa hankkia käytetty auto jo vuosikausien ajan. Auton osto Saksasta houkuttelee erityisesti siksi, että autovalikoima on laaja, hinnat ovat huokeammat ja autot ovat usein paremmin varusteltuja kuin Suomessa. Kaikista kannattavinta on tuoda Saksasta vähäpäästöinen auto ja ajaa se Suomeen itse.
Jääkö nykyinen autosi ylimääräiseksi haettuasi auton Saksasta? Mikäli tarvitset helpon ja nopean kanavan auton myyntiin, jätä tarjouspyyntö AutoVexiin ja myy autosi jopa kahdessa päivässä!
Saksa tarjoaa laajan autovalikoiman ja edullisemmat hinnat
Auton tuonti Saksasta kiinnostaa monia suomalaisia autonostajia – Saksan valttina on edullisemman hintatason lisäksi erittäin laaja valikoima autoja.
Parhaat paikat etsiä saksalaisia autoja ovat nettisivut Mobile.de ja AutoScout24.de. Molemmista on saatavilla myös englanninkieliset versiot.
Saksassa autoilla ajetaan kovempaa, minkä vuoksi moottoreissa, jarruissa ja alustarakenteissa saattaa olla enemmän kulumaa kuin suomalaisissa autoissa.
Toisaalta Saksan talvet ovat leudompia, ja tämän vuoksi Saksasta ostetut autot ovat lähtökohtaisesti vähäruosteisempia kuin täällä Suomessa.
Vähäpäästöisen auton tuonti Saksasta on kaikkein kannattavinta
Suomen hiilidioksidipäästöihin perustuva autovero suosii vähäpäästöisiä autoja - myös ulkomailta tuotuna.
Jopa kalliimman hintaluokan auton vero on kohtuullinen, kun auto on vähäpäästöinen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että suurimmat tuontisäästöt tulevat lataushybridin tai täyssähköauton tuonnista.
Esimerkkinä suosittu tuontiauto Volvo XC90 T8. Suomessa vuoden 2016 mallin saa käytettynä noin 45 000–50 000 eurolla. Saksassa vastaavan hinta on noin 32 000–35 000 euroa.
Tarkastelemalla kyseiseen Volvoon sovellettuja verotusarvoja Vero.fi-sivustolta voidaan nähdä, että veroa tulee maksettavaksi noin 4 000 euroa.
Kun saksalaisen auton hankintahintaan lisätään tämä 4000 euron autovero, tulee kokonaishinnaksi 36 000–39 000 euroa. Ero Suomen hintoihin on siis selvä.
Autoveron määrä nousee kuitenkin selkeästi, kun haettava auto ei ole yhtä vähäpäästöinen. Vastaavan ikäisestä dieselmoottorisesta D5-mallista vero on jo 10 000 euron luokkaa.
Suurimman säästön saat tuomalla auton Saksasta itse
Monia varmasti askarruttaa, kuinka auton tuonti Saksasta hoituu käytännössä. Uskaltaako Saksasta lähteä hakemaan autoa itse?
Suurimmat säästöt tulevat, jos tuonnin hoitaa itsenäisesti. Tuontifirmoilla on palveluita, jotka tuovat autoja Suomeen, mutta niiden käyttö maksaa noin 1 500–2 000 euroa.
Auton hakeminen kannattaakin mahdollisuuksien mukaan yhdistää Keski-Euroopan lomaan, jolloin matkasta saa enemmän irti. Kun auton ajaa Saksasta Suomeen itse, saa auton ominaisuuksista ja mahdollisista ongelmakohdista hyvän käsityksen.
On harkitsemisen arvoista lentää jonnekin päin Saksaa, ottaa vuokra-auto alle ja huristella katsomaan kiinnostavaa autoa. Jos uusi auto miellyttää ja siinä on kaikki kunnossa, voi vuokra-auton palauttaa ja ajaa uudella menopelillä Suomeen.
Vaihtoehdot kotimatkalle ovat joko ajo Tanskan ja Ruotsin läpi, ajo Puolan ja Baltian läpi tai Finnlinesin käyttö välillä Travemünde-Helsinki.
Saksan kielitaidosta on hyötyä auton tuonnissa
Jos käytetyn auton tuonti Saksasta on sinulle uutta, kannattaa ottaa mukaan joku, joka on tuonut aiemmin autoja Saksasta tai puhuu saksaa.
Auton tuontiin ja erityisesti maastavientikilpien hankintaan liittyy paljon paikallista byrokratiaa, joka pitää hoitaa saksaksi. Englannilla pärjää vain tiettyyn pisteeseen asti.
Jotkin autoliikkeet voivat hoitaa kilpien hankinnan puolestasi, mikä tietysti helpottaa prosessia. Jos ostat auton yksityiseltä, joudut hoitamaan koko byrokratiaprosessin itse – paikalliset eivät osaa yleensä neuvoa autonvientiasioissa lainkaan.
Ajoita auton osto arkiaamuun, jotta ehdit hoitaa kilpiasiat kuntoon virka-aikana. Muuten ostoprosessi siirtyy seuraavaan päivään.
Tuontikilpiä on olemassa kahdenlaisia. Punareunaiset ”Ausfuhrkennzeichen”-kilvet ovat kalliimmat, mutta niillä voi myös ajaa Suomessa autoveropäätöstä odotellessa. Nämä kilvet vaativat myös, että auton katsastus on Saksassa jo voimassa.
Keltareunaiset ”Kurzzeitkennzeichen”-kilvet ovat voimassa punareunaisia kilpiä lyhyemmän ajan. Niillä voi ajaa auton Suomeen, mutta rajalla tullista on hankittava suomalaiset siirtotarrat.
Myy nykyinen autosi parhaaseen hintaan
Auton osto Saksasta tarkoittaa usein sitä, että on aika myydä nykyinen auto pois. Kilpailuttamalla autosi varmistat, että saat siitä parhaan hinnan. AutoVexin kautta myyt auton vaivattomasti, sillä voit yhdellä myynti-ilmoituksella kilpailuttaa satoja autoliikkeitä ympäri Suomen.
Auton myynti AutoVexissä on riskitöntä ja turvallista. Auton ostaja on ammattilainen, joka hoitaa myös paperityöt puolestasi. Auton myyminen on sinulle myös täysin maksutonta. Kokeile heti ja jätä tarjouspyyntö palveluun, se vie vain muutaman minuutin!
Rohkeasti vain autohakureissuun, ohessa hyödyllisiä linkkejä:
Kirjoittaja: Max Lange / Autotoimittaja
Apunasi on myös yrityksiä jotka voivat hoitaa osan, tai koko prosesssin puolestasi. Tutustu esimerkiksi näihin:
Mikä AutoVex on?
Olemme Suomen suurin autoliikkeiden kilpailutuspalvelu ja mahdollistamme käytetyn auton myynnin nopeasti ja vaivattomasti eniten tarjoavalle autoliikkeelle.
Tarjouskilpailun jälkeen voit hyväksyä haluamasi tarjouksen tai tehdä vastatarjouksen korkeimmalle tarjoajalle.
Auton myynti kauttamme on sinulle ilmaista!