Auto Saksasta

Auton osto
Auto Saksasta

Käytetyn tuonti Saksasta – suurimmat säästöt saat tuomalla vähäpäästöisen auton

Suomalaisilla on pitkät perinteet auton tuontiin Saksasta. Saksassa autot ovat usein paremmin varusteltuja kuin Suomessa.

Saksan talvet ovat myös leudompia, jolloin autot ovat lähtökohtaisesti vähäruosteisempia kuin täällä Suomessa.

Laaja valikoima ja edullisemmat hinnat

Saksan valttina on edullisemman hintatason lisäksi erittäin laaja valikoima autoja.

Parhaat paikat etsiä saksalaisia autoja on Mobile.de ja AutoScout24.de. Molemmista on saatavilla englanninkieliset versiot.

Saksassa autoilla ajetaan kovempaa, joten moottoreissa, jarruissa ja alustarakenteissa saattaa olla enemmän kulumaa kuin Suomi-autoissa.

Vähäpäästöisen käytetyn autot tuonti kaikkein kannattavinta

Suomen hiilidioksidipäästöihin perustuva autovero suosii vähäpäästöisiä autoja - myös ulkomailta tuotuna.

Jopa kalliimman hintaluokan auton autovero on kohtuullinen, kun se on vähäpäästöinen. Tämä tarkoittaa käytännössä, että suurimmat tuontisäästöt tulevat lataushybridin tai täyssähköauton tuonnista.

Esimerkkinä suosittu tuontiauto Volvo XC90 T8. Suomessa vuoden 2016-mallin saa käytettynä noin 45 000–50 000 eurolla. Saksassa vastaavan hinta on noin 32 000–35 000 euroa.

Tarkastelemalla kyseiseen Volvoon sovellettuja verotusarvoja Vero.fi-sivustolta, tulee autoveroa maksettavaksi noin 4 000 euroa.

Kun Saksan hankintahintaan ynnätään autovero, tulee kokonaishinnaksi 36 000–39 000 euroa. Erotus Suomen hintoihin on siis selvä.

Vastaavan ikäisestä dieselmoottorisesta D5-mallista autovero on jo 10 000 euron luokkaa.

Isoimman säästön saat tuomalla auton Saksasta itse

Monia varmasti askarruttaa, että uskaltaako lähteä Saksasta itse hakemaan autoa.

Suurimmat säästöt tulevat, jos asiat hoitaa itse. Tuontifirmoilla on palveluita, jotka tuovat toivottuja yksilöitä Suomeen, mutta niiden käyttö maksaa palveluntarjoajan mukaan 1 500–2 000 euroa.

Autonhakumatka kannattaa yhdistää Keski-Euroopan lomaan, jolloin matkasta saa enemmän irti. Kun auton ajaa itse Suomeen, saa auton ominaisuuksista ja mahdollisista ongelmakohdista hyvän käsityksen.

Kannattaa siis lentää jonnekin päin Saksaa, ottaa vuokra-auto alle. ja huristella katsomaan harkinnassa olevaa autoa. Jos uusi auto miellyttää ja siinä on kaikki kunnossa, voi vuokra-auton palauttaa ja huristella uudella menopelillä Suomeen.

Vaihtoehdot kotimatkalle ovat joko ajo Tanskan ja Ruotsin läpi, ajo Puolan ja Baltian läpi tai Finnlinesin käyttö välillä Travemünde-Helsinki.

Saksan kielitaidosta hyötyä, vältä yksityisiä myyjiä

Jos käytetyn auton tuonti Saksastata on sinulle uutta, kannattaa mukaan ottaa joku, joka on tuonut aiemmin autoja Saksasta tai puhuu saksaa.

Auton tuontiin ja erityisesti maastavientikilpien hankintaan liittyy paljon paikallista byrokratiaa, joka pitää hoitaa saksaksi. Englannilla pärjää vain tiettyyn pisteeseen asti.

Jotkin autoliikkeet voivat hoitaa kilpien hankinnan puolestasi, mikä tietysti helpottaa prosessia. Jos ostat auton yksityiseltä, joudut hoitamaan koko byrokratiaprosessin itse – paikalliset eivät osaa yleensä neuvoa autonvientiasioissa lainkaan.

Ajoita auton osto arkiaamuun, jotta ehdit hoitaa kilpiasiat kuntoon virka-aikana. Muuten ostoprosessi siirtyy seuraavaan päivään.

Voit hankkia kahdenlaisia tuontikilpiä. Punareunaiset ”Ausfuhrkennzeichen”-kilvet ovat kalliimmat, mutta niillä voi myös ajaa Suomessa autoveropäätöstä odotellessa. Nämä vaativat myös, että auton katsastus on jo Saksassa voimassa.

Keltareunaisilla ”Kurzzeitkennzeichen”-kilvillä voi ajaa auton Suomeen, mutta rajalla tullista on hankittava suomalaiset siirtotarrat. Ne ovat voimassa punareunaisia kilpiä lyhyemmän ajan.

Rohkeasti vain autohakureissuun, ohessa hyödyllisiä linkkejä:

Kirjoittaja: Max Lange / Autotoimittaja

Apunasi on myös yrityksiä jotka voivat hoitaa osan, tai koko prosesssin puolestasi. Tutustu esimerkiksi näihin:

https://nouto.fi/

https://www.becom.fi/

https://www.lfcars.fi/