Miten auton arvo kehittyy? Yksityisleasing vs. omistaminen
Yksityisleasing vs. omistaminen
Mietityttääkö sinua, miten uuden tai käytetyn auton arvo kehittyy tulevien vuosien aikana? Jos näin on, voi leasing olla hyvä vaihtoehto auton omistamisen sijaan.
Yksityisleasingissa sinun ei tarvitse murehtia auton arvon alenemisesta, sillä autosta maksetaan sopimuskauden ajan kuukausihintaa, jonka jälkeen se palautetaan myyjäliikkeeseen.
Toisaalta autosta ei tällöin myöskään jää jälleenmyyntirahaa, jonka voisi hyödyntää seuraavaa autoa ostettaessa. Tässä artikkelissa pureudumme autonomistamisen ja yksityisleasingin eroihin.
Onko nykyisen auton myynti ajankohtaista? Jätä tarjouspyyntö AutoVexiin ja myy autosi jopa kahdessa päivässä!
Viiden vuoden kuluessa auton arvo puolittuu
Yleinen nyrkkisääntö on, että uuden auton arvon tippuu kaikkein nopeimmin.
Keskimäärin arvonalenema on 10 prosentin luokkaa vuodessa, mutta ensimmäisen vuoden aikana se voi tippua jopa 15 prosenttia.
Useimmissa autoissa viiden vuoden jälkeen arvo on noin puolet siitä, mitä se maksoi uutena.
Viiden vuoden jälkeen arvon lasku taittuu aavistuksen, ja laskuvauhti on noin seitsemän prosentin luokkaa vuodessa.
Lähestyessä kymmenen vuoden ikää arvon aleneman laskeminen hankaloituu, sillä autoista alkaa siinä vaiheessa tulla yksilöitä, joiden arvoon vaikuttavat merkittävästi ylläpito, kunto ja ajokilometrit.
Toinen nyrkkisääntö on, että uutena suositut ja paljon myydyt mallit ovat haluttuja myös käytettyjen markkinoilla. Tällaiset autot pitävät yleensä myös hyvin arvonsa.
Se, onko kyseessä rahoitusyhtiön auton myynti ei ole väliä - autoliike maksaa loppuvelan rahoitusyhtiölle.
Yksityisleasingin kulut vs omistusauto
Moni uuden auton ostaja ei ota huomioon arvonalenemaa, kun lasketaan autoilun kokonaiskuluja.
Arvonlaskuun menevä kuluerä voi olla ensimmäisinä vuosina jopa suurempi kuin polttoainekulut.
Jos auto on itselle enemmänkin vain kulkuneuvo paikasta a paikkaan b, eikä auton kunnosta huolehtiminen ole korkealla prioriteettilistalla, voi yksityisleasing olla erittäin passeli vaihtoehto omistamiselle.
Leasingyhtiöt ottavat laskelmissaan jo valmiiksi huomioon arvonaleneman, minkä takia leasingin kk-hinta voi tuntua alkuun korkealta.
Joissakin leasing-tarjouksissa hintaan ei sisälly vakuutuksia tai huoltoja, mutta toisiin leasing-sopimuksiin se kuuluu. Siksi erilaisten leasing-tarjouksien vertaileminen ei ole aina täysin yksinkertaista.
Leasingin tai liisaamisen alle niputetaan nykyään myös jotkin osamaksusopimukset, joissa on taattu hyvityshinta.
Kuten missä tahansa autokaupoilla, joillakin diilereillä saattaa löytyä todella hyvä tarjous johonkin tiettyyn automalliin. Tämä on tavallista niin leasingin kuin perinteisen autokaupankin kohdalla.
Toisin kuin rahoituksen kautta hankitussa autossa, leasingissa harvemmin voi hyödyntää vaihtoautoa kuukausihinnan pienentämisessä tai hyvityshinta on rajattu varsin pieneksi.
Jos uuden auton tarve tulee yllättäen, eikä alla ole käytettyä autoa, josta voisi vielä saada hyvän hyvityshinnan, voi leasing tällöin madaltaa kynnystä päästä käsiksi uuteen autoon.
Autoalan murroksen tuoma epävarmuus kallistuu yksityisleasingin hyväksi
Autoala käy parhaillaan läpi murrosta, jossa siirrytään pelkästään fossiilisia polttoaineita käyttävistä autoista kohti sähköä ja muita vaihtoehtoisia voimanlähteitä.
Tällaisessa murrosvaiheessa markkinoiden käänteitä voi olla vaikea arvioida. Tästä voi monelle autonomistajalle herätä kysymys, miten polttomoottoriautojen käy?
Esimerkiksi koronaviruspandemia on toiminut eräänlaisena käännekohtana, jonka jälkeen lataushybridien ja sähköautojen myynti on lähtenyt aiempaa kovempaan nousuun.
Dieselauton tai sähköauton jälleenmyyntiarvon kehitystä seuraavien vuosien aikana voi olla äärimmäisen vaikea ennakoida.
Dieselit kärsivät edelleen huonosta maineesta, kun taas sähköautojen valtavan nopea kehitys saattaa ajaa vanhempaa tekniikkaa olevien mallien kiinnostuksen alas.
Yksityisleasingissa tästä ei tarvitse murehtia, sillä leasing-firma ottaa mahdolliset tappiot omaan takkiinsa.
Lue blogi: Miten polttomoottoriauton käy?
Kumpi siis kannattaa?
Tiivistettynä yksityisleasing on helpompi vaihtoehto, jossa kulut ovat selkeästi ennakoitavissa.
Tarkan markan ostajalle, joka on valmis näkemään vaivaa auton ylläpitoon sekä sen myymiseen, on omistaminen mitä luultavimmin jatkossakin edullisin vaihtoehto.
Erot eivät kuitenkaan ole isoja, ja voivat vaihdella automallien sekä -kauppojen välillä.
Teksti ja kuva: Max Lange – autotoimittaja