Miten auton arvo kehittyy? Yksityisleasing vs. omistaminen

8.9.2020

Yksityisleasing vs. omistaminen

Arveluttaako sinua, miten uuden tai käytetyn auton arvo kehittyy tulevina vuosina? Jos auton arvon aleneminen ja autosta huolehtiminen arveluttavat, voi leasing olla hyvä vaihtoehto omistamisen sijaan. Yksityisleasingissa sinun ei tarvitse murehtia auton arvon alenemasta, sillä autosta maksetaan sopimuskauden ajan kuukausihinta, jonka jälkeen se palautetaan myyjäliikkeeseen. Toisaalta autosta ei jää tällöin jäljelle jälleenmyyntirahaa, jonka voisi hyödyntää seuraavan sopimuskauden kulujen pienentämiseen. Pureudumme seuraavassa autonomistamisen ja yksityisleasingin eroihin.

 

Viiden vuoden kuluessa auton arvo puolittuu

Yleinen nyrkkisääntö on, että uuden auton arvon tippuu kaikkein nopeimmin, vaikka kaikissa tapauksissa se ei pidä paikkansa. Keskimäärin arvonalenema on 10 prosentin luokkaa vuodessa, mutta ensimmäisen vuoden aikana se voi tippua jopa 15 prosenttia. Useimmissa autoissa viiden vuoden jälkeen arvo on noin puolet siitä, mitä se maksoi uutena. Viiden vuoden jälkeen arvon lasku taittuu aavistuksen, ja laskuvauhti on noin seitsemän prosentin luokkaa vuodessa. Lähestyessä kymmenen vuoden ikää arvon aleneman laskeminen hankaloituu, sillä autoista alkaa siinä vaiheessa tulla yksilöitä, joiden arvoon vaikuttavat merkittävästi  ylläpito, kunto ja ajokilometrit. Toinen nyrkkisääntö on, että uutena suositut ja paljon myydyt mallit ovat haluttuja myös käytettyjen markkinoilla. Tällaiset autot pitävät yleensä myös hyvin arvonsa.

 

Kilpailuta autoliikkeet tästä >>

 

Yksityisleasingin kulujen vertaaminen omaan autoon

Moni uuden auton ostaja ei ota huomioon arvonalenemaa, kun lasketaan autoilun kokonaiskuluja. Arvonlaskuun menevä kuluerä voi olla ensimmäisinä vuosina jopa suurempi kuin polttoainekulut. Jos auto on itselle enemmänkin vain kulkine paikasta a paikkaan b, eikä auton kunnosta huolehtiminen ole korkealla prioriteettilistalla, voi yksityisleasing olla oikeinkin hyvä vaihtoehto omistamiselle. Leasingyhtiöt ottavat laskelmissaan jo valmiiksi huomioon arvonaleneman, minkä takia leasingin kk-hinta voi tuntua alkuun korkealta. Joissakin leasing-tarjouksissa hintaan ei sisälly vakuutuksia tai huoltoja, mutta toisiin taas se kuuluu. Siksi erilaisten leasing-tarjouksien vertaileminen ei ole aina täysin yksinkertaista.

Leasingin tai liisaamisen alle niputetaan nykyään myös jotkin osamaksusopimukset, joissa on taattu hyvityshinta. Kuten missä tahansa autokaupoilla, jollakin diilerillä saattaa olla jokin todella hyvä tarjous johonkin tiettyyn automalliin. Näin on aivan tavallisen autokaupan kuin leasingin kanssa. Toisin kuin rahoituksen kautta hankitussa autossa, leasingissa harvemmin voi hyödyntää vaihtoautoa kuukausihinnan pienentämisessä tai hyvityshinta on rajattu varsin pieneksi. Jos uuden auton tarve tulee yllättäen, eikä alla ole käytettyä autoa, josta voisi vielä saada hyvän hyvityshinnan, voi leasing tällöin madaltaa kynnystä päästä käsiksi uuteen autoon.

 

Autoalan murroksen tuoma epävarmuus sataa yksityisleasingin laariin

Autoala käy parhaillaan läpi murrosta, jossa siirrytään pelkästään fossiilisia polttoaineita käyttävistä autoista kohti sähköä ja muita vaihtoehtoisia voimanlähteitä. Tällaisessa murrosvaiheessa markkinoiden käänteitä voi olla vaikea arvioida. Esimerkiksi koronaviruspandemia on toiminut eräänlaisena käännekohtana, jonka jälkeen lataushybridien ja sähköautojen myynti on lähtenyt aiempaa kovempaan nousuun. Dieselauton tai sähköauton jälleenmyyntiarvon kehitystä seuraavien vuosien aikana voi olla äärimmäisen vaikea ennakoida. Dieselit kärsivät edelleen huonosta maineesta, kun taas sähköautojen valtavan nopea kehitys saattaa ajaa vanhempaa tekniikkaa olevien mallien kiinnostuksen alas. Yksityisleasingissa tästä ei tarvitse murehtia, sillä leasing-firma ottaa mahdolliset tappiot omaan takkiinsa.

 

Kumpi siis kannattaa?

Tiivistettynä yksityisleasing on helpompi vaihtoehto, jossa kulut ovat selkeästi ennakoitavissa. Tarkan markan ostajalle, joka on valmis näkemään vaivaa auton ylläpitoon sekä sen myymiseen, on omistaminen mitä luultavimmin jatkossakin edullisin vaihtoehto. Erot eivät kuitenkaan ole isoja, ja voivat vaihdella automallien sekä -kauppojen välillä.

 

Teksti ja kuva: Max Lange – autotoimittaja

 

❇️ Oletko sinä myymässä tai vaihtamassa autoasi tulevina viikkoina. Nyt on erinomainen aika kilpailuttaa autoliikkeet ja myydä auto eniten tarjoavalle ❇️

Myy autosi tästä >>