Usein kysyttyjä kysymyksiä

Täältä löydät AutoVexiin liittyvät usein kysytyt kysymykset ja vastaukset niihin.

Yleisimmät kysymykset

Miten AutoVexiin saa yhteyden?

Autamme sinua auton myyntiin liittyvissä asioissa! Voit olla meihin yhteydessä sähköpostitse osoitteessa tiimi@autovex.fi tai chatin kautta sivun alareunasta. Palvelemme arkisin klo 10-16.

Miksi myydä AutoVexin kautta?

Vaivattomuus ja nopeus: AutoVexin kautta tavoitat autoliikkeet ympäri Suomen tekemällä vain yhden tarjouspyynnön. Kaksi päivää kestävän huutokaupan päätyttyä voit helposti valita mielestäsi parhaan tarjouksen.

Hinta: Kilpailutamme autoliikkeet puolestasi, jolloin sinulla on mahdollisuus saada autostasi markkinoiden paras hinta. Autoliikkeet kilpailevat toisiansa vastaan avoimessa huutokaupassa.

Luotettavuus: Luotettava yritys ostaa autosi, ja kaupat sujuvat huolettomasti ja nopeasti. Autoliike hoitaa byrokratian puolestasi ja saat rahat tilillesi nopeasti.

Sitoudunko myymään autoni?

Et sitoudu. Huutokaupan päätyttyä voit halutessasi hyväksyä tarjouksen, aloittaa neuvottelut korkeimman tarjoajan kanssa tai hylätä tarjoukset. Suosittelemme aina neuvottelemaan, mikäli et ole tyytyväinen tarjouksiin. Jätä tarjouspyyntö ainoastaan, jos olet valmis luopumaan autostasi kahden viikon sisällä.

Onko AutoVex ilmainen palvelu?

Kyllä, palvelu on kuluttajille täysin ilmainen. AutoVexin liiketoimintamalli perustuu autoliikkeiden maksamaan välityspalkkioon toteutuneista kaupoista, joka on keskimäärin 260€ ja halvimmillaan 160€.

Mitkä autoliikkeet käyttävät AutoVexiä?

AutoVexin palvelua käyttävät kaikki suurimmat autoliikeketjut, sekä sadat keskisuuret ja pienet autoliikkeet ympäri Suomen. Jokainen autoliike on erikseen hyväksytty palvelun käyttäjäksi. Olemme Suomen ensimmäinen ja suurin autoliikkeiden kilpailutuspalvelu!

Voinko tehdä ilmoituksen uudelleen?

Kyllä! Tarvittaessa voimme myös muokata vanhaa ilmoitusta puolestasi tai julkaista sen uudelleen sellaisenaan. Voit olla meihin yhteydessä osoitteessa tiimi@autovex.fi.

Voiko yritys myydä auton?

Ehdottomasti, kunhan yrityksen toimialana ei ole henkilöautojen ja kevyiden moottoriajoneuvojen vähittäiskauppa.

Myynti-ilmoituksen tekeminen

Myynti-ilmoituksen tekeminen ei onnistu.

Satunnaisten teknisten haasteiden ilmaantuessa suosittelemme kokeilemaan seuraavia asioita:


1) Kokeile toista selainta. Googlen Chrome-selain on koettu parhaiten toimivaksi, ainakin AutoVexin käytössä.

2) Kokeile yksityisselailua eli ns. Incognitoa. Joskus evästeet sekoittavat järjestelmää, mutta tätä kautta ongelman saa useimmiten ohitettua.

Jos et vieläkään pääse etenemään, ota meihin suoraan yhteyttä (tiimi@autovex.fi), niin autamme sinua.

Kuvien tallentaminen tai lisääminen ei onnistu.

Ilmoituksen julkaiseminen vaatii vähintään kuusi kuvaa, joten varmistathan, että olet ottanut tarvittavan määrän kuvia autostasi. Mikäli kuvien lisääminen ei tästäkään huolimatta onnistu, ole meihin yhteydessä tiimi@autovex.fi.

Millaiset kuvat otan autostani?

Hyvät kuvat tunnistaa seuraavista seikoista:

1. Auto näkyy kuvissa kokonaisuudessaan, niin ulkoa kuin sisältä. Ota siis kuvat auton joka kulmasta siten, että etu- ja takapuskuri, sekä molemmat sivut näkyvät kunnolla. Sisäkuvissa kannattaa kuvata auton keskikonsoli sekä etu- ja takapenkit.

2. Auton huoltotiedot on kuvattu ilmoitukseen täsmällisesti. Kuvaa huoltokirjan kaikki merkinnät. Jos huoltokirja on sähköinen, kuvaa kaikki tulostetut dokumentit tai dokumentti, jossa on eriteltynä huollon päivämäärä ja ajomäärä.

3. Auton mahdollisista vaurioista on tarkat, läheltä otetut kuvat, eikä virheitä yritetä peitellä.

Katso esimerkkikuvat ja lue lisää blogistamme "Auton myyntikuvat - näihin seikkoihin ostajat kiinnittävät huomiota".

Katso videosta, kuinka kätevää myynti-ilmoituksen lisääminen AutoVex-palveluun on!

Ennen huutokauppaa

Olen vaihtamassa autoa, voinko käyttää palvelua?

Ehdottomasti! Usein teet paremmat kaupat myymällä ensin vanhan autosi pois, ja sen jälkeen ostamalla auton ns. käteiskaupalla. Autoliikkeet antavat useimmiten reilun käteisalennuksen, kun ostat auton ilman vaihtoautoa. Lue aiheesta enemmän blogistamme: Keskity välirahaan - se kannattaa.

Haittaako auton loppuvelka auton myyntiä?

Ei haittaa! Autoliike maksaa loppuvelan kokonaisuudessaan rahoitusyhtiölle. Mikäli velka ylittää auton arvon, veloittaa liike ylijäävän summan auton myyjältä. Lue lisää aiheesta täältä.

Autossani on vikoja, voinko silti myydä sen?

Kyllä voit. Tärkeintä on, että kerrot niistä rehellisesti myynti-ilmoituksessa. Muista myös aina lisätä kuvat mahdollisista kolhuista.

Kuinka vanhoja autoja palvelussa voi myydä?

AutoVex-palveluun voi lisätä kaikki alle 250tkm ajetut autot. Palvelussa ei ole mukana autoliikkeitä, jotka ostavat tätä enemmän ajettuja autoja. Tällä hetkellä suurin kiinnostus kohdistuu alle 10 vuotta vanhoihin ja alle 150tkm ajettuihin autoihin.

Miten tiedän autoni arvon?

Kun jätät tarjouspyynnön, saat arvion autosi käyvästä hinnasta - ilmaiseksi! Hintalaskuri hyödyntää historiatietoja Suomessa myydyistä, samankaltaisista autoista sekä ajantasaista markkinadataa arvon määrittämiseksi. Lue miten AutoVexin hintalaskuri toimii.

Huomaathan, että kyseessä on arvio, joka ei välttämättä ota huomioon kaikkia mahdollisia lisävarusteita tai auton kuntoa. Oikea markkinahinta saattaa siis olla yli tai alle arvion. Mikäli et saa hinta-arviota, vastaavasta autosta ei välttämättä ole tarpeeksi otantaa hinnan määrittämiseksi. Lue miten autoliike hinnoittelee autosi tästä.

Voinko myydä autoa samanaikaisesti muualla?

Emme suosittele tätä. Parhaaseen tulokseen pääset, kun et myy autoasi samanaikaisesti muualla. Mikäli myyt autoa useassa kanavassa, autoliikkeet eivät välttämättä osallistu tarjouskilpailuun avoimessa huutokaupassamme. Mitä useampi autoliike tekee tarjouksen, sitä korkeammalle hinta nousee. Palveluamme käyttävät sadat autoliikkeet ympäri Suomen, mukaan lukien kaikki alan tunnetuimmat toimijat.

Miten saan autoliikkeet kiinnostumaan autostani?

1. Aseta realistinen pyyntihinta

Mikäli pyyntihinta ylittää reilusti autoliikkeen näkemyksen auton ostohinnasta, saattavat he jättää tarjouksen tekemättä. Pääset parhaaseen lopputulokseen, kun asetat pyyntihinnan siihen hintaan, jolla olet valmis myymään autosi. Tällöin useampi autoliike osallistuu tarjouskilpailuun ja lopullinen hinta nousee useammista tarjouksista. Lue täältä vinkit pyyntihinnan asettamiselle.

2. Täytä myynti-ilmoitus huolellisesti lisäämällä hyvät kuvat ja tarkat lisätiedot

Jokainen auto on yksilö. Jos autoliikkeet eivät saa myynti-ilmoituksesta tarkkaa kuvaa auton kunnosta ja huoltohistoriasta, eivät he välttämättä pysty laskemaan tarjousta autostasi. Täytä myynti-ilmoitus rehellisesti ja lisää kattavat kuvat autosta. Lue täältä vinkit myynti-ilmoituksen tekoon.

Ota meihin yhteyttä, jos tarvitset apua hinnoittelun tai myynti-ilmoituksen kanssa. Saat meidät kiinni osoitteesta tiimi@autovex.fi tai chatista.

Huutokaupan aikana

Näenkö tarjoukset huutokaupan aikana?

Tarjousten ja tarjoajien määrää voit seurata huutokaupan aikana. Hinnat näet huutokaupan jälkeen.

Kuinka nopeasti saan autoni myytyä?

Nopeimmillaan auton myynti tapahtuu alle 2 päivässä. Ilmoitus on voimassa 10 tuntia (ark 9–17 välistä aikaa) ensimmäisestä tarjouksesta tai ilmoituksen sulkeutumiseen saakka. Pidämme sinut ajan tasalla huutokaupan kulusta!

Miksi voin saada parhaan hinnan AutoVexin kautta?

Kilpailuttamalla autoliikkeet saat hyvin todennäköisesti paremman hinnan kuin pyytämällä tarjoukset yksitellen eri autoliikkeiltä. AutoVexissä autoliikkeet kilpailevat toisiaan vastaan huutokaupassa. Lue lisää aiheesta täältä.

Huutokaupan jälkeen

Mitä jos en ole tyytyväinen tarjouksiin?

Myyntivelvoitetta palvelun käytössä ei ole. Suosittelemme kuitenkin aina neuvottelemaan korkeimman tarjoajan kanssa ennen tarjouksen hylkäämistä. Neuvottelujen kautta päästään usein kauppoihin!


Voinko neuvotella toiseksi korkeimman tarjoajan kanssa?

Neuvottelut on mahdollista käydä vain korkeimman tarjoajan kanssa. Mikäli hylkäät korkeimman tarjouksen, eivät neuvottelut siirry toiseksi korkeimmalle.

Autoliike ei reagoi vastatarjoukseeni.

Autoliikkeet reagoivat vastatarjoukseesi keskimäärin arkivuorokauden kuluessa. Neuvotteluissa aika ei voi loppua kesken autoliikkeen vastausta odotellessa. Tarvittaessa voit olla yhteydessä osoitteeseen tiimi@autovex.fi.

Hyväksymisen jälkeen

Milloin autoliike on minuun yhteydessä?

Autoliike on sinuun yhteydessä noin yhden arkipäivän kuluttua hyväksymisestä. Mikäli näin ei tapahdu, voitte olla meihin yhteydessä osoitteeseen tiimi@autovex.fi. Huomioithan, että viikonloppuisin ostajat eivät pääsääntöisesti ole töissä, jolloin yhteydenotto voi joissain tapauksissa venyä seuraavan viikon puolelle!

Miten auton luovutus tapahtuu?

Hyväksymisen jälkeen autoliike ottaa sinuun yhteyttä, jolloin voit sopia tarkemmin luovutusaikataulusta sekä muista käytännön asioista. Ilmoitusta tehdessäsi olet valinnut toimitusetäisyyden, mutta joissakin tapauksissa autoliikkeellä on myös mahdollisuus noutaa auto suoraan kotipihaltasi! Tämä tieto ilmenee autoliikkeen tekemän tarjouksen yhteydessä.

Minulla on rahoitusta jäljellä autostani, miten toimin?

Autoliike lunastaa loppuvelan kokonaisuudessaan kauppojen yhteydessä. Mikäli velkaa on enemmän kuin tarjottu summa, on ylimenevä osuus maksettava autoliikkeelle. Jos tarjous ylittää loppuvelan suuruuden, maksaa autoliike erotuksen suoraan pankkitilillesi.

Voiko autoliike perua kaupat?

Autoliike voi perua kaupat, jos ilmenee, että autossa on isoja piileviä vikoja tai muuta vastaavaa, josta ei ole kerrottu myynti-ilmoituksessa. Tämä kuitenkin tapahtuu erittäin harvoin, ja vain tilanteissa, joissa tiedossa olevia selkeitä virheitä autosta on jätetty kertomatta. Jos näin pääsee kuitenkin käymään, tiimimme on sinuun sekä autoliikkeeseen yhteydessä ja auttaa sinua saamaan kaupat tehtyä toisen autoliikkeen kanssa.

Miksi minulta kysytään henkilötietoja kaupan toteutumisen jälkeen?

DAC7 on EU:n verodirektiivi, joka koskee AutoVexin kaltaisia verkkopalveluita. Direktiivi velvoittaa EU:ssa toimivat verkkoalustat ilmoittamaan tietoja asiakkaidensa myynneistä.

Lisätietoja verohallinnon sivuilta

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi? Ota meihin yhteyttä sähköpostitse osoitteessa tiimi@autovex.fi tai chatin kautta sivun alareunasta. Palvelemme arkisin klo 10-16.

Oletko myymässä autoasi?

Kilpailuta autoliikkeet