Käytettyjen autojen kauppa porskuttaa!
Käytettyjen autojen myynti jatkuu edelleen vilkkaana. Kuluttajat sekä autoliikkeet ovat omaksuneet uuden tavan käydä kauppaa. Digitaalisen autokaupan osuus on kovassa kasvussa kuluttajien valitessa nykyaikainen myyntikanava autolleen entistä useammin.
Muun muassa uusien autojen kauppaa jarruttava, maailmanlaajuinen komponenttipula on lisännyt käytettyjen autojen menekkiä.Tämä näkyy jo selvästi autoliikkeiden hyvityshinnoissa.
“Käytettyjen autojen kysyntä ylittää tällä hetkellä tarjonnan, jonka takia hinnat nousevat ja kuluttaja hyötyy.
Mikäli auton myynti tai vaihto on ajankohtaista, nyt kannattaa ehdottomasti hyödyntää vallitseva markkinatilanne” AutoVexin kuluttaja-asiakkuuksista vastaava Niko Mättö toteaa.
AutoVex.fi mahdollistaa ensimmäisenä Suomessa autoliikkeiden kilpailuttamisen käytettyä autoa myydessä.
Yhdellä tarjouspyynnöllä tavoittaa satoja autoliikkeitä ympäri maan. Autoliikkeisiin kuuluu kaikki suurimmat autoliikeketjut, jotka kilpailevat autosta huutokaupassa. Autoliikkeitä kilpailuttamalla saa autostaan parhaan mahdollisen markkinahinnan, joten kilpailutus todellakin kannattaa.
Vuonna 2021 kuluttajat myivät palvelun kautta autojaan jo 100 miljoonan euron edestä autoliikkeille ympäri Suomen.
“Käytettyä autoa myydessä ajankäyttö ja epävarmuus auton käyvästä hinnasta on usein merkittävä. Tämä saattaa tehdä kokemuksesta epämiellyttävän.
Lähdimme ratkomaan tätä ongelmaa tekemällä myynnin nopeaksi ja helpoksi tarjoamalla kilpailutetut tarjoukset kuluttajan pöydälle muutamassa päivässä, täysin ilmaiseksi” Mättö kertoo.
Autoliikkeetkin hyötyvät
AutoVex.fi ei hyödytä ainoastaan autoaan myyvää kuluttajaa, vaan myös autoja ostavia autoliikkeitä.
"Palvelumme avulla autoliikkeet pääsevät tekemään tarjouksia täysin digitaalisesti tuhansista autoista.
Tämä on huomattavasti tehokkaampaa kuin perinteinen, netissä autoaan myyvien kuluttajien kylmäsoittaminen” kertoo AutoVexin autoliike-asiakkuuksista vastaava Roope Lakaniemi.
Autoliikkeellä on lisäksi käytössään työkaluja, jotka lisäävät työn tehokkuutta ja helpottavat keskeneräisten kauppojen hallintaa.
"Autoliikkeiden ostajilla on kuukausitasolla satoja kontakteja ja neuvotteluja kuluttajien kanssa. Perinteisesti kovassa käytössä olleet työkalut kuten sähköposti, puhelin ja paperiset muistiinpanot aiheuttavat nopeasti päänvaivaa ja epätehokkuutta.
Näitä asioita me ratkomme, jotta ostajat pääsevät keskittymään olennaiseen” Lakaniemi päättää.
Autoliikkeille maistuvat tutut suosikit - sekä Teslat
Autoliikkeet ostavat tällä hetkellä kaikenlaisia autoja. Suurin kiinnostus kohdistuu kuitenkin edelleen alle 150tkm ajettuihin ja alle 10 vuotta vanhoihin autoihin.
Kun katsoo AutoVexin kautta elokuussa myytyjen autojen listauksia, huomaa että tutut suosikit hallitsevat listoja edelleen.
Sähköautoissa tilanne on kiinnostava, kun Teslan kaikki mallit ovat top-5 listalla edustettuna.
Vuonna 2019 Suomeen rantautunut, Model 3 on nyt tullut ryminällä käytettyjen autojen markkinalle. Nämä mallit ovat nyt erityisen haluttua tavaraa autoliikkeissä.
Elokuussa välitettyjen autojen top listat käyntivoiman mukaan
Top 5 Bensiiniautot
Skoda Octavia
Ford Fiesta
Volkswagen Golf
Mercedes-Benz A-Sarja
Nissan Qashqai
Top 5 Dieselautot
Volvo V60
BMW 5-Sarja
Mercedes-Benz C-Sarja
Skoda Octavia
Mercedes-Benz E-Sarja
Top 5 Hybridit
Toyota Yaris
BMW 3-Sarja
Toyota Auris
Volkswagen Passat
Hyundai IONIQ
Top 5 Sähkö
Tesla Model 3
Tesla Model S
Hyundai Kona
Tesla Model X
Volkswagen Golf