Syyskatsaus autokauppaan – autojen hinnat, sähköautot ja digitalisaatio
Hottia vai ei?
Automarkkina on murroksessa, kun Suuri Sähköistyminen vain kiihdyttää vauhtiaan. Yksi autokaupan vanha totuus sen sijaan on ja pysyy:
”Auto kyllä menee kaupaksi, kun hinta on oikea”, toteaa Santeri Vilkki, joka toimii ostopäällikkönä Auto-Sunilla ja tämän tytäryhtiöllä MS-autolla.
Kesä on autokaupan kulta-aikaa – niin myös tänä vuonna. Vilkki kuitenkin myöntää, että inflaatio ja korkotaso ovat heittäneet kylmän kiven myös automarkkinoille. ”Maailmantilanne vaikutti varmasti siihen, että kesäsesonki oli vähän hiljaisempi”, hän toteaa.
Syksyyn mentäessä on selvää, että edulliset ajopelit ovat nyt ostajien mieleen. ”Nyt liikkuu parhaiten vähän halvempi, alle 25 000 euron käytetty auto. Kalliimpiakin menee, kunhan hinta on kokonaiskatsannossa järkevä”
Hummeri ei ykkösvalinta
Vilkin mukaan ostajan lompakko ei kuitenkaan veny mihin tahansa. Bensasyöpöt, ison polttomoottorin omaavat ökyautot jäävät nyt herkästi autokauppiaan halliin pölyä keräämään – niiden aika tuntuisi olevan ohi.
”Ihmiset katsovat kokonaiskustannuksia, eli auton ostohinnan lisäksi pitää ottaa huomioon myös käyttökulut, mukaan lukien polttoaine ja korjausmenot”, tietää Vilkki.
Kokonaiskustannus koko auton elinkaaren osalta on siis korostuneen tärkeässä roolissa, kun kansalainen suuntaa autokaupoille. ”Tämän lisäksi ennalta-arvattavuus on iso juttu. Ihmiset arvostavat mahdollisimman huoletonta autoilua.”
Suomalaiset eivät sen sijaan pane pramealle paketille paljoakaan painoarvoa:
”Auton hieno ulkonäkö tai auton hankkiminen jonkinlaiseksi statussymboliksi ei ole tärkeää ihmisille juuri nyt. Autokaupassa mennään vahvasti käyttötarkoitus edellä.”
Sähköautot tulevat!
Miten sähköautojen läpimurto sitten näkyy Auto-Sunilla ja MS-autolla? – Maltillisesti, vastaa Vilkki. ”Uusien sähköautojen isot hinnan muutokset luovat tiettyä epävarmuutta potentiaaliseen ostajakuntaan, joka ei tietenkään halua maksaa autosta liikaa.”
”Jos vaikka uusi sähköauto, josta on pyydetty 50 000 euroa, hinnoitellaankin yhtäkkiä 45 000 euroon, niin kyllä tämä laskee myös käytettyjen sähköautojen hintaa”, hän kuvailee.
Yhteistyö AutoVexin kanssa on kestänyt kolmisen vuotta – ja toiminut ”erittäin hyvin”, toteaa Vilkki.
”Meidän ostajat on saanut siitä hyvän työkalun. Palvelun käyttö on todella selkeää”, kiittelee Vilkki.
Kehuja saa myös AutoVexin väen valmius ottaa vastaan palautetta ja kehittää palvelua edelleen. ”Me koemme, että olemme itse päässeet vaikuttamaan siihen, miten palvelua tehdään koko ajan paremmaksi. Kaikki meidän toivomuksemme on huomioitu hienosti.”
Autoja kuin irtokarkkeja
Autokaupan ostaja on AutoVexin palvelussa tavallaan kuin tenava karkkikaupassa: voisi ottaa tuon, tuon, tuon…ja mitäs tuolla on!
”Autoja on tarjolla niin paljon, että pitää keskittyä siihen, mitä oikeasti tarvitaan juuri sillä hetkellä”, Vilkki virnistää.
Ostopäällikön mukaan AutoVex on hyvä esimerkki siitä, miten digitalisaatio myllertää autokauppaa. Kun asiakkaat ovat kerran oppineet tekemään valintoja ruutujensa kautta, täytyy modernin autokaupan tulla perässä.
”Digitalisaation vauhti kiihtyy koko ajan ja haluamme olla tässä kehityksessä mukana.”