Näitä ominaisuuksia suomalaiset arvostavat autoissa
Suomessa ajetaan keskimäärin 12,6 vuotta vanhoilla autoilla. Romuttamolle autot päätyvät, kun niille on tullut ikää keskimäärin 22 vuotta.
Kahdessa vuosikymmenessä on menty kovaa vauhtia eteenpäin autojen tekniikassa ja turvallisuudessa, mutta millaiset autot ovat suomalaisten mieleen?
Uusien autojen myyntitilastojen perusteella enemmistön toiveet voidaan tiivistää kahteen sanaan: Toyota Corolla.
Kärkipaikkaa hallitseva Corolla edustaa Suomen suosituinta keskikokoisten henkilöautojen kokoluokkaa eli C-segmenttiä.
Corollaa liikuttaa bensiinimoottoriin perustuva hybriditeknologia.
”Itselatautuvaksi” kutsuttu hybridi näyttää miellyttävän valtaosaa autonostajista, ehkäpä juuri siksi, että ero perinteiseen polttomoottoriautoon on varsin pieni verrattuna isompaan loikkaan sähköauton omistajaksi.
Automaatti vetoaa, käsikeppi katoaa
Ajamisen vaivattomuus tuntuu vetoavan kuluttajiin.
Automaattivaihteistot ovat nykyään ostajien suosiossa, ja manuaalivaihteiden voidaan sanoa hiljalleen siirtyvän historian kirjoihin.
Tähän ilmiöön vaikuttaa etenkin autoalan sähköistyminen.
Autonvalmistajista esimerkiksi Audi on jo ilmoittanut uudesta strategiastaan, jonka mukaan Suomeen tuotavia uusia autoja ei ole enää saatavilla käsivaihteilla.
Myöskään diesel-moottoreita ei enää suosita uusien autojen voimanlähteenä. Dieselautot jatkavat kuitenkin kulkuaan käytettyjen autojen markkinoilla vielä pitkään.
Farmari on pätevä peli
Katumaastureiden aalto on pyyhkäissyt yli Euroopan. Myös suomalaiset ovat tykästyneet korkeamman alustan ja istuinkorkeuden tuomiin etuihin.
Hyvä näkyvyys, helppo sisäänkäynti ja kätevä lastauskorkeus ovat seikkoja, joita arvostetaan. Reilumpi maavara on bonus mökkiteillä ja talviolosuhteissa.
Mökkeily ja muut harrastukset ovat tärkeässä roolissa, kun autoa valitaan. Auton muunneltavat sisätilat ja suksiluukut antavat joustovaraa erilaisiin kuljetustarpeisiin.
Kun autoon pitää lastata lapset, lemmikit ja paljon tavaraa, on monen mielestä farmariauto peräkoukulla kuitenkin edelleen se pätevin peli.
Ajoavustimia ja turvajärjestelmiä
Uusilta autoilta vaaditaan entistä enemmän turvavarustelua EU:n uusimpien määräysten mukaisesti.
Siksi myös pienistä autoista löytyy esimerkiksi ajoavustimia ja turvallisuusjärjestelmiä, joita on yleensä totuttu näkemään isommissa ja kalliimmissa malleissa.
Se tarkoittaa, että myös Suomessa autojen varustelun taso on paranemassa.
Teknologian kehitys ja sähköistyminen näkyvät autojen hinnan nousuna. Uusien henkilöautojen keskihinta on noussut parissa vuodessa noin 33 000 eurosta 36 000 euroon.
Kehitys kehittyy, mutta käytettyjen autojen puolella lisävarusteiden toivelista on vielä varsin maanläheinen. Kolmen kärki on ilmastointi, vakionopeudensäädin ja vetokoukku.