Mihin kiinnittää huomiota auto-ostoksilla

Auton osto
Mihin kiinnittää huomiota auto-ostoksilla

Auton hankinnan lähtökohtana ovat yleensä ostajan omat tarpeet ja toiveet. Kun kriteerit ja budjetti kohtaavat, voidaan alkaa hieromaan kauppoja.

Mutta pitäisikö samalla miettiä myös sitä, mitä ominaisuuksia muut arvostavat autoissa? Kannattaisiko jo uutta autoa ostaessa miettiä sen jälleenmyyntiarvoa?

Kysyimme vaihtoautokaupan ammattilaiselta, mikä nostaa käytetyn auton kiinnostusta.

Vastaajana on SAKA Finland Oy:lla käytettyjen autojen ostajana työskentelevä Jani Seppälä.

Hyvä varustelu, parempi hinta

Nyrkkisääntö on, että hyvin varusteltu auto pitää arvonsa paremmin, ja käy täten helpommin kaupaksi myöhemminkin.

-Mitä enemmän autossa on varusteita ja se erottuu massasta, sitä paremmin se puolustaa hintaansa, ja sitä nopeampi se on myydä, sanoo Seppälä.

Auton värissä kannattaa kuitenkin liikkua valtavirrassa.

Varustepuolella suomalaisille perinteisesti tärkeitä ominaisuuksia ovat vetokoukku ja webasto tai vastaava lämmitin. Ne ovat hyviä myynninedistäjiä, ja vastaavasti niiden puute voi jarruttaa kaupankäyntiä.

Kun varustelistalle tulee lisää rasteja, se nostaa auton kiinnostavuutta.

-Myynnissä voi olla satakunta samanlaista perusvarusteltua autoa, mutta kun hakukriteereiksi laitetaan webasto, vetokoukku, hyvä äänentoisto, nahkapenkit ja panoraamakatto, voi valikoima supistua viiteen.

Panosta moderniin teknologiaan

Teknologian kehitys on ollut nopeaa viime vuosina. Ajoavustimet, älytekniikka ja monipuoliset tieto- ja viihdejärjestelmät alkavat olla peruskauraa uusissa autoissa. Se nostaa myös käytettyihin autoihin kohdistuvaa vaatimustasoa.

-Digitaaliset mittarit, langaton lataus ja liitettävyys mobiililaitteisiin ovat nykypäivää. En lähtisi niistä tinkimään, vaan panostaisin teknologiaan.

Peruspenkki vai sportti-istuin?

Varusteissa kannattaa panostaa myös laatuun, sillä valinnat vaikuttavat vuosien päähän. Hyvä esimerkki tästä ovat istuimet.

-Ne autot, joissa on vakioistuimet, jäävät hinnoittelussa asteikon häntäpäähän. Jos on satsattu vähän enemmän monisäätöisiin, sportti- tai mukavuusistuimiin, se helpottaa jälleenmyyntiä, arvioi Seppälä.

Vältä sudenkuoppia

Lopuksi ammattilaisen vinkkejä sudenkuopista, joita kuluttajan kannattaa vältellä.

Ajovalot: halogeenivalot yhdistettynä uudehkoon premium-merkin autoon on huono yhtälö. Ne vähentävät auton kysyntää.

Tekniset puutteet: ajoavustimet ja adaptiivinen vakionopeudensäädin ovat nykyaikaa. Jos joku oleellinen toiminto puuttuu muuten laadukkaasta autosta, se voi vaikeuttaa myyntiä.

Hinta-laatu: auton varusteiden pitää vastata automerkin yleistä laatutasoa. Tee-se-itse-viritykset eivät tuo premium-autolle lisäarvoa, vaan karkottavat ostajia.

Auton historia: tuontimaalla voi olla ratkaiseva merkitys.

-Kotimaan markkinoilla alkuperäinen Suomi-auto on paras, eikä Ruotsista tai Saksasta tuodussa yksilössä ole yleensä myöskään ongelmaa jälleenmyynnin näkökulmasta.

-Auto voi vaikuttaa löydöltä, mutta jos tuontimaana on esimerkiksi Viro, Latvia tai Liettua, historia on huono jälleenmyynnin kannalta, kertoo Seppälä.

Lue myös: Miten autoliike hinnoittelee autosi?