Näin teet hyvän tarjouspyynnön autostasi
Miten tehdä hyvä tarjouspyyntö AutoVexissä?
Autoliikkeet näkevät päivittäin satoja autoista tehtyjä tarjouspyyntöjä. Niiden laatu vaihtelee kuitenkin suuresti vaikuttaen vahvasti siihen, montako tarjousta saat ja kuinka korkeaksi auton hinta lopulta nousee.
Kun täytät AutoVexin tarjouspyynnön huolellisesti, teet autostasi houkuttelevamman ostajille ja lisäät samalla mahdollisuuttasi saada paras hinta.
Annoimme autoliikkeiden ostajille puheenvuoron ja kysyimme, millainen on heidän mielestään hyvä tarjouspyyntö.
Hyvä tarjouspyyntö erottuu edukseen
Autoliikkeiden mukaan hyvän tarjouspyynnön tunnistaa kolmesta asiasta: selkeistä kuvista, kattavista tiedoista ja realistisesta hinnoittelusta.
Ota hyvät kuvat sisältä ja ulkoa. Muista näyttää myös naarmut ja kolhut. Kuvaa kojelauta, keskikonsoli sekä etu- ja takapenkit.
Lisää mahdollisimman paljon tietoa auton varusteista, sekä kattavat tiedot auton huolloista. Huoltokirja on tärkeää liittää mukaan. Kuvaa myös renkaiden urasyvyys.
Aseta autolle realistinen pyyntihinta yhdessä asiantuntijoidemme kanssa.
Kuvilla on suuri merkitys
Kuvat ovat ensimmäinen asia, johon ostaja kiinnittää huomionsa. Ne kertovat enemmän kuin mikään teksti ja voivat ratkaista, tehdäänkö autostasi tarjous vai ei.
Ota kuvat jokaisesta suunnasta: etu- ja takapuskuri, molemmat kyljet, sisätilat, renkaat ja huoltokirja. Sopiva määrä on noin 12–15 kuvaa.
Jos autossa on jälkiä, vaurioita tai kulumaa, kuvaa ne rehellisesti ja selkeästi. Avoimuus herättää luottamusta ja helpottaa tarjousten saamista.
“Selatessani myyntisivua kiinnitän ensimmäisenä huomiota ilmoituksen etukuvaan. Myyntisivuilla on usein satoja myytäviä kohteita, joten laadukkaat ja selkeät kuvat pistävät hyvällä tavalla silmään. Sen jälkeen kun kuvat ovat herättäneet mielenkiinnon, tarkastan auton kilometrit sekä vuosimallin, jotta ne täsmäävät omiin kriteereihin. Laadukkaiden kuvien perusteella pystyy myös arvioimaan autossa olevia varusteita”, autoliikkeen myyntipäällikkö täsmentää.
“Sisäkuvat ovat erittäin tärkeät. Niistä pääsee tarkastelemaan auton varusteita - korimalli ei useimmiten muutu merkittävästi varusteiden mukana. Saman näköisessä autossa voi olla useita eri istuinvaihtoehtoja, mittaristoja voi olla analogisia tai digitaalisia, myös näyttö voi erota saman vuoden autossa merkittävästi, vaikka kori olisi sama", toinen AutoVexiä käyttävä ostaja lisää.
Esimerkkikuvissa auto on kuvattu useista eri kuvakulmista. Autossa on sähköinen huoltokirja, joten viimeisimmässä huollossa saatu huoltotosite on myöskin kuvattu.
Tositteessa näkyy kaikki auton huollot, lisäksi keskinäytöstä on saatu näkyville seuraavan huollon ajankohta.
Jos autossa olisi vaurioita, olisi ne kuvattu vielä erikseen mahdollisimman tarkasti.
Huolto- ja varustetiedot lisäävät luottamusta
Kuvien ja tekstien perusteella ostopäätöksen tekeminen ei ole sama asia kuin auton näkeminen paikan päällä. Siksi ilmoituksen laatu on erittäin tärkeässä roolissa.
Auton varustetaso ja huoltohistoria vaikuttavat suoraan hintaan. Mitä tarkemmin ne on kuvattu, sitä varmemmin ostaja tekee tarjouksen.
“Kuvaa tekstissä mahdollisimman tarkasti autoa ja sen varusteita. Tuleeko mukana kesä- ja talvirenkaat? Teräs, vai alumiinivanteet? Renkaiden ikä ja urasyvyys (suurin piirtein) milleinä, ota niistä myös kuvat. Onko tiedossasi joku/jotain tehdasvarustepaketteja, mitä autosta löytyy?”
Ole rehellinen myytävän auton huolloista ja vaurioista
Jos autossa on korjattavaa, kerro siitä avoimesti. Ostajat arvostavat rehellisyyttä, ja epäselvä tieto laskee todennäköisyyttä tarjouksen saamiseen. Autokauppiaat arvostavat sitä, ettei heidän tarvitse leikkiä salapoliisia auton historia-tai kuntotietojen selvittämiseksi.
Jos autokauppiaalle jää epävarma olo auton todellisesta kunnosta, kasvaa todennäköisyys, että hän jättää tarjouksen tekemättä.
“Huoltokirja ja millainen se on, on myös suhteellinen käsite. Täydellinen”, ”Täydellinen merkkiliikkeestä”, ” Osittainen” eivät vielä kerro kaikkea. Minua kiinnostaa nähdä missä auto on huollettu ja onko huollot esimerkiksi tehty kaikki kyseisen automerkin valtuuttamassa virallisessa merkkihuollossa.
Laittamalla ilmoitukseen kuvat kaikista huoltotiedoista, on helppo todeta auton huoltohistoria”
Realistinen hinta houkuttelee ostajia
Saat AutoVexiltä hinta-arvion, joka perustuu samanlaisten autojen toteutuneisiin kauppahintoihin Suomessa. Asiantuntijamme auttavat arvioimaan arvon realistisesti, mutta lopullinen hinta määräytyy aina tarjouskilpailun päätyttyä.
Autoliikkeen ostajien mukaan pyyntihinta on olennainen tekijä autosta kiinnostumisen kannalta.
“Pyyntihinnassa kannattaa olla realisti. Liian korkealla pyyntihinnalla suhteessa markkinahintoihin ei saa parempaa hintaa autosta. Ostajat ovat ammattilaisia ja hintatietoisia”, kertoo suuren autoliikkeen ostojohtaja.
“Henkilökohtaisesti minusta vaikuttaa, ettei autoa olla myymässä, mikäli pyyntihinnaksi on asetettu 1€ tai muu vastaava. Tällöin tarjous voi hyvin jäädä tekemättä", toinen ostaja lisää.
Yhteenveto: näin teet hyvän tarjouspyynnön
Laadukas tarjouspyyntö antaa autollesi parhaat mahdollisuudet saada enemmän tarjouksia ja korkeamman hinnan.
“Todenmukaiset kuvat ja rehellisesti listatut varusteet ovat tärkeimmät elementit oikein täytettyjen perustietojen ohella. Huoltotiedoiksi laittaisin nimenomaan kuvat huoltokirjasta tai huoltotositteesta, jolloin epäselvyyksiä ei pääse syntymään.”
Tiivistetysti:
Ota selkeät ja monipuoliset kuvat autosta, myös sisätiloista ja huoltokirjasta.
Kirjaa varusteet ja huollot mahdollisimman tarkasti.
Ole rehellinen auton kunnosta ja mahdollisista vioista.
Aseta realistinen pyyntihinta asiantuntijan apua hyödyntäen.
Lue lisää aiheeseen liittyen: Miten autoliike hinnoittelee autosi?
Jätä tarjouspyyntö muutamassa minuutissa ja aloita autosi kilpailutus jo tänään.
AutoVex on Suomen ensimmäinen ja suurin autoliikkeiden kilpailutuspalvelu, jonka kautta autosi tavoittaa satoja luotettavia ostajia ympäri Suomen. Kilpailutamme tarjoukset puolestasi, jotta sinä saat autostasi parhaan hinnan – helposti ja turvallisesti.
Jätä tarjouspyyntö