Onko minusta sähköautoilijaksi?

Hybridi / Sähköautot
Onko minusta sähköautoilijaksi?

Onko minusta sähköautoilijaksi?

Sähköautoilu yleistyy kovaa vauhtia autoalan murroksen myötä. Uutta menopeliä hankittaessa monia varmasti askarruttaa, miten polttomoottoriajoneuvojen käy?

Vaikka kiinnostus ladattaviin autoihin on nousussa, saattaa ajoneuvoa vaihtaessa herätä kysymys siitä, sopiiko sähköauto juuri omaan tarpeeseen.

Käymme seuraavassa tekstissä läpi tärkeimpiä seikkoja, joita on syytä ottaa huomioon sähköautoa harkitessa.

Kotilatausmahdollisuus ja oikeanlainen ajoprofiili

Jos päivittäinen ajomatka on alle 200 km, sähköauto voi sopia elämäntyylisi erittäin hyvin.

Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että sinulla on mahdollisuus ladata sähköautoa kotona tai taloyhtiön pihassa. Silloin sähköautoista saadaan suurin hyöty niin käyttömukavuudessa kuin -kuluissa.

Tällöin myöskään sähköauton akun ja toimintamatkan ei tarvitse olla valtavan suuri.

Ajaminen on halvinta silloin, kun sitä ladataan kotitaloussähköllä. Nyrkkisääntönä pidetään, että kotilataussähköllä ladattaessa 100 kilometrin matka maksaa 2‒3 euroa.

Jos sinulla on paljon pitkiä ajomatkoja ympäri Suomen, eivätkä ajosi ole helposti etukäteen ennustettavissa, eivät kaikki sähköautot välttämättä sovellu tarpeisiisi.

Teslan kaltaiset modernit sähköautot sopivat nykyään myös pitkän matkan ajoon.

Vanhemmat sähköautot, joissa on pienemmät akut ja hitaammat pikalatausnopeudet, vaativat pidemmillä ajomatkoilla enemmän suunnittelua ja kompromisseja.

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta auton lataamiseen kotona, olet julkisten latauspisteiden varassa.

Se ei ole yhtä kätevää, sillä autoa joutuu erikseen odottelemaan, ja kaiken lisäksi se on kalliimpaa kuin kotona ladattaessa.

Varaudu myös siihen, että taloyhtiön kanssa saattaa joutua taistelemaan oikeudesta ladata autoa. Naapurit, taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä eivät välttämättä aina suhtaudu suopeasti sähköautoiluun.

Sähköautot ja etenkin lataushybridit yleistyvät kuitenkin niin kovaa vauhtia, että aiheesta saadaan koko ajan lisää kokemusta ja tietoa. Näin pystyt oikeilla faktoilla edesauttamaan latausmahdollisuuden saamista taloyhtiössäsi. Muista, ettei ilman lupaa tule ladata autoasi.

Paraneva latausinfra

Suomen pikalatausverkko on ottanut parin viime vuoden ajan valtavia harppauksia eteenpäin. Nykyään lähes kaikkialle Suomessa pääsee sähköautolla.

Nykyajan ongelmaksi on muodostumassa se, että monilla paikoilla latauspisteitä on vain yksi kappale. Se lisää jonotuksen riskiä sekä mahdollisia vikatilanteita.

Moderneja suurnopeuslatureita on alkanut ilmestymään myös Suomeen, ja niitä asennetaan useimmiten enemmän kuin yksi kappale.

Suurnopeuslaturit tekevät sähköautoilusta huomattavasti vaivattomampaa kuin aiemmat 50 kW:n pikalaturit. Suurnopeuslatausta tukevien autojen latausajat ovat jopa puolet aiemmasta.

Vain Tesloille tarkoitettu Supercharger-verkosto on sekin Suomessa jo melko kattava.

Alhaiset käyttökulut

Sähköautolla ajaminen on halvempaa kuin polttomoottoriautolla. Sähkö on Suomessa kansainvälisesti verrattuna edullista.

Lisäksi sähköautossa on vähemmän kuluvia ja huoltoa vaativia osia kuin polttomoottoriautossa. Paljon ajaville sähköauto voi olla jo nyt kokonaiskustannuksissa halvempi kuin polttomoottoriauto.

Autotarjonta toistaiseksi suppeahko ja melko hinnakas

Sähköautot ovat toistaiseksi kalliimpia kuin vastaavat polttomoottoriautot, mutta erot kapenevat voimakasta vauhtia.

Kalliimmissa premium-autoissa ero ovat oikeastaan jo kaventuneet kokonaan, koska Suomen CO2-perustainen autovero suosii 0-päästöisiä sähköautoja sekä lataushybrideitä.

Tällä hetkellä eniten rahalle vastinetta tarjoavat Tesla Model 3 ja Volkswagenin uunituore ID.3. Käytettyjen markkinoilla sähköautoja on vielä varsin vähän, mutta tarjontaa paranee koko ajan.

Sähköautojen toimintamatkat kasvavat voimakkaasti, ja nykyään uutena myytävät sähköautot kulkevat 250‒500 kilometriä yhdellä latauksella.

Talvella toimintamatka tippuu noin kolmanneksen kesän lukemista. Muutoin talviautona sähköauto on erinomainen, koska autoa ei varsinaisesti tarvitse kylmäkäynnistää ja sähköauto lämpenee erittäin nopeasti.

Sähköautoilu pähkinänkuoressa

Sujuva sähköautoilu tarvitsee vielä nykypäivänä aavistuksen enemmän suunnittelua kuin polttomoottoriautoilla huristelu.

On hyvä kuitenkin muistaa, että kaikki asiat sähköautojen ja sähköautoilun ympärillä kehittyvät koko ajan vauhdilla parempaan suuntaan. Tilanne parin vuoden päästä on täysin toisenlainen kuin nyt.

Kirjoittaja: Autotoimittaja Max Lange