Kuinka ajaa taloudellisemmin?

Auton varusteet
Kuinka ajaa taloudellisemmin?

Voiko omalla ajotavalla oikeasti säästää ? Ehdottomasti! Taloudellisen ajotavan omaksuminen tuo tankkaajan lompakkoon useiden kymmenien eurojen säästön. 

Useat kuluttajat vertailevat uutta autoa ostaessaan auton kulutuslukemia, ja monille vähän kuluttava auto on ykkösvalinta. 

Kuitenkin, yleinen “virhe” autoilussa on tietämättömyys auton kulutuslukemista itse ajotilanteessa. Harva kuski todella tietää, kuinka suuri vaikutus omalla ajotavalla on polttoaineen kulutukseen. 

Nyt, kun fossiilisten polttoaineiden hinnat ovat nousseet rajusti, yhä useampi kuski on alkanut pohtimaan, kuinka pitää tankkaukseen kuluva rahasumma aisoissa. 

“Auton valmistajien ilmoittamat kulutuslukemat voivat poiketa merkittävästi todellisesta kulutuksesta. Etenkin ladattavien hybridiautojen kohdalla kulutus voi helposti olla moninkertainen, mikäli auton jättää lataamatta", AutoVexin Key account manager Niko Mättö ohjeistaa. 

"Tämä on siis syytä ottaa huomioon, mikäli ajatuksissa on vaihtaa polttomoottorista ladattavaan menopeliin ja ryhtyä sähköautoilijaksi. Kulutuksen kannalta onkin siis ehdottoman tärkeää hyödyntää auton tarjoamaa teknologiaa”, Mättö jatkaa.

Voiko 100 kilometrin matkalla polttoaineen kulutuksessa oikeasti säästää?

Uusissa autoissa on useita erilaisia teknisiä apuvälineitä, jotka ohjaavat kuljettajaa taloudellisempaan ajotapaan. 

On myös useita erilaisia keinoja kuinka säästää omassa ajotavassaan, ilman teknisiä opastimia.

Poimi tästä helpot vinkit siihen, kuinka säästää useampi desilitra polttoainetta sadan kilometrin matkalla!

Millä tekijöillä on polttoaineen kulutuksessa eniten merkitystä?

Taloudellisen ajon kulmakivinä voidaan pitää kiihdytyksiä, jarrutuksia sekä maantieajoa. Näiden kolmen kulmakiven avulla voi säästää useita desilitroja polttoainetta. 

Kiihdytykset

Taloudellisessa liikkeelle lähdössä on käytännössä kaksi eri tapaa.

Joko liikkeelle lähdetään varovasti kaasua painamalla ja vauhdin kiihtyessä suurempaan vaihteeseen vaihtamalla, kunnes saavutetaan haluttu tavoitenopeus. Tavoitenopeudessa kaasujalkaa höllätään sen verran, että vauhti pysyy halutussa. 

Toinen vaihtoehto on kiihdyttää auto reippaasti haluttuun tavoitenopeuteen. Kun auto saavuttaa tavoitenopeutensa, kerrotaan kaasujalkaa keventämällä moottorinohjaukselle, että kiihdytys on ohi. 

Maantieajo

Maantieajolla on myös suuri merkitys taloudellisen ajon kannalta. Tärkeä vinkki on muistaa pitää neljän sekunnin ero edellä ajavaan - näin oma ajotapa säilyy turvallisena, ennakoitavana ja taloudellisena. 

Vakionopeudensäädin on etenkin pitkällä matkalla hyvä apuri pitämään ajonopeus tasaisena.

Kaupunkiajo

Kaupunkiajossa on hyvä pitää turvavälit myöskin kunnossa, jotta vältytään turhilta äkkijarrutuksilta - ja kiihdytyksiltä. 

Manuaalivaihteisilla autoilla tärkeää on ajaa suurimmalla mahdollisella vaihteella, jolla moottori toimii moitteetta.

Kaupungissa ajaessa kannattaa myös välttää ruuhka-aikoja, sekä suunnitella reitti hyvin etukäteen. 

Lisävinkkejä, joilla tehdä ajamisesta vielä taloudellisempaa?

Pieniä lisäsäästöjä voi saada aikaan myös ylä-ja alamäkiajossa. 

Ylämäkeen mentäessä kaasujalan pitäisi pysyä edelleen vakaana - ylämäkeä kivuttaessa ei kannattaisi vaihtaa vaihdetta, vaan polttoaineen syötön tulisi pysyä tasaisena. Vauhti saa hieman hiipua kohti ylämäen huippua saavuttaessa. 

Alamäessä puolestaan olisi hyvä antaa auton rullata suht vapaana, moottorijarrutusta hyödyntäen. 

Tärkeä huomio on myös tyhjäkäyntien välttäminen. Tyhjäkäynnissä bensan kulutus juoksee, mutta matkanteko ei etene metriäkään. 

Uusissa autoissa löytyy usein jonkinlainen start/stop nappi, jota kannattaa ehdottomasti hyödyntää esimerkiksi liikennevaloissa seistessä. 

Ajamisen lisäksi on kuljettajan järkevää kiinnittää huomiota auton painoon. Monella kuskilla on paha tapa käyttää autoa eräänlaisena varastona, jossa säilötään turhaa tavaraa. Mitä painavampi auto on, sitä enemmän se myös vaatii polttoainetta. 

Kuinka paljon auton mukavuudet kuluttavat?

Taloudellisessa ajamisessa on hyvä tarkastella myös auton mukavuuksien käyttöä. 

Tuulilasin lämmittimet sekä penkin lämmitin ovat mukavia lisävarusteita etenkin talvipakkasilla, mutta näitäkin kannattaa käyttää harkiten - näiden mukavuuksien virta tuotetaan nimittäin laturissa, jota polttomoottori pyörittää. 

Myös kesäkeleillä kannattaa miettiä, avaako sivuikkunan vai pitääkö ilmastoinnit täysillä - ilmastointi on nimittäin yllättävä energiasyöppö.

Maantienopeuksilla ikkunan auki pitäminen ei ole taloudellista, sillä avoin ikkuna lisää auton ilmanvastusta reilusti. 

Monissa nykyautoissa on myös ajotietokone, joka kertoo auton keskikulutuksesta. Ajotietokoneista voi jopa valita omaksi ajotavakseen taloudellisen ajamisen, jolloin ajotietokone antaa vinkkejä taloudellisempaan ajoon. 

Parhaimmillaan muuttamalla ajotapaansa taloudellisempaan suuntaan koko ajokokemus muuttuu turvallisemmaksi sekä mukavammaksi, eikä matkantekokaan hidastu - päinvastoin!